zondag 14 augustus 2011

Week 33 - Bezorgdheid

Bezorgdheid, bezorgd zijn, ons zorgen maken; ik denk dat een ieder van ons wel weet wat dat betekent, wat dat inhoudt en het wel kent.
De tijd waarin we leven is ook geen makkelijke tijd en vele mensen maken zich dan ook zorgen; de één misschien wat meer dan de ander, maar als we kijken naar de toekomst van deze wereld, de mensheid en wat ervan te recht moet komen, dan …
Maar bezorgdheid kan ook heel dichtbij en heel persoonlijk zijn.
Ziekten als kanker, ALS, MS, aids, noem maar op; we zien onze dierbaren strijden en vechten om te leven en maken ons grote zorgen of zij het zullen redden.
We maken ons zorgen over onze financiën, of we onze baan nog zullen kunnen houden of dat we ook ontslagen worden.
En als onze kinderen voor het eerst naar school gaan: zullen ze het wel redden zonder mama of zullen ze worden geplaagd?
Of als ze voor het eerst buiten spelen, of voor het eerst alleen naar school gaan of op zichzelf gaan wonen of  
Zorgen, er zullen altijd dingen zijn waarover we ons zorgen kunnen maken; de vraag is echter hoe gaan we met onze bezorgdheid, onze zorgen om.

Ik moet je bekennen dat ik het heel erg moeilijk vind om me geen zorgen te maken.
Als mijn kind veel langer wegblijft dan afgesproken, dan moet ik heel veel moeite doen om mijn gedachten niet op hun beloop te laten gaan en als mijn zoon de auto eens meeneemt dan moet ik oppassen dat ik niet bij voorbaat al een ongeluk voorzie.
Wat doe ik met mijn zorgen, met mijn bezorgdheid?
Voed ik mijn gedachten met alles wat er mis kan gaan of breng ik mijn gedachten, mijn zorgen bij de Heer?
Voed ik mijn bezorgdheid, laat ik toe dat de boze mijn gedachten bestookt en mijn bezorgdheid aanwakkert of kijk ik omhoog naar mijn hemelse Vader?
De Bijbel zegt: 'Werp al uw zorgen op Hem, want Hij zorgt voor u.' (1 Petrus 5:7)
Worden er niet vijf mussen verkocht voor twee stuivers? Toch vergeet God er niet één van! 'Wees dus niet bang, jullie zijn heel wat meer waard dan vele mussen samen. Zelfs de haren op je hoofd, ze zijn allemaal geteld.' (Lucas 12:6,7)
En: 'Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God.' (Filippenzen 4:6)
God zorgt voor ons en spoort ons aan om op Hem te vertrouwen in elke omstandigheid.
Lees meer >> Psalm 139
                          Lucas 12:22-34



Vertrouw in alles op God je Vader,
Hij zorgt voor jou iedere dag opnieuw.
Leg al je zorgen in Zijn handen;
je weet: eens maakt Hij alles nieuw.

-0-0-0-

Heer, ik kom tot U
met al mijn zorgen
en een zwaar gemoed.
Mijn noden drukken
en onstuimig is de storm
die binnenin mij woedt.
Mijn gedachten
gaan met me op de loop
en dreigen me te verslinden.
Wanhoop ligt op de loer
en dreigt mijn zicht op U
te verblinden.

‘Vertrouw op Mij’,
zegt Uw woord;
en steun op eigen inzicht niet.
Vertrouw op Mij
in tijden van vreugde,
maar ook in zorgen
en verdriet.’

Maar Heer, de zorgen
zijn zwaar en drukken mij
ter neer.
Ik kijk omhoog naar U,
van Wie mijn hulp is,
maar mijn hart
gaat als een gek te keer.

Ook in deze tijd
van grote zorgen
wil ik op U vertrouwen, Heer.
En zo stort ik mijn hart uit
en leg alles
in Uw handen neer.

Dan daalt een stille vrede
in mijn door zorgen
geteisterd hart.
En ik ervaar Uw trouw
door Uw liefdevolle hand
om al mijn smart.

En al blijft de weg
die ik gaan moet
diep en zwaar,
opnieuw mocht ik ervaren:
God is daar!


Gods rijke zegen
en een liefdevolle groet,
Rita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten